'Revengebodies' en 'breakup haircuts' steeds vaker de oplossing na een break-up
Een break-up, groot verlies of een andere heftige gebeurtenis in je leven zijn vaak momenten die veel impact maken. Zo'n gebeurtenis kan een reden zijn om jezelf eens even goed te verwennen, en dit kan op veel verschillende manieren. Even naar de kapper, de schoonheidsspecialiste, een masseur of toch een extra bezoekje aan de sportschool om je zelfvertrouwen weer helemaal op te krikken en je weer fit te voelen.
Gebeurtenissen die veel impact maken kunnen zorgen voor de behoefte aan grote veranderingen aan je uiterlijk. Bijvoorbeeld een drastische verandering aan de lengte of kleur van je haar. Maar wat is de reden dat er na bijvoorbeeld een break-up behoefte is aan een grote verandering? Wij analyseerden verschillende social media kanalen om te kijken wat de populaire trends zijn en interviewden consumentenpsycholoog Patrick Wessels over dit fenomeen.
Revengebody
Influencer en celebrity Khloe Kardashian riep in 2017 het begrip ‘revengebody’ in het leven. Dit betekent dat je na je break-up hard gaat trainen en minder gaat eten om zo’n goed lichaam te krijgen dat je ex spijt krijgt van het feit dat hij je ooit heeft laten gaan. In 2022 werd dit een heus begrip op social media. Steeds meer vrouwen gingen na een break-up de sportschool in om een ware revengebody te creëren. Vooral op Instagram kun je de #revengebody vaak spotten. Op TikTok is #breakupglowup een grote trend.
Break-up haircut
Niet alleen de sportscholen zijn populair onder mensen die net een break-up achter de rug hebben, ook kappers worden ook vaak bezocht. Maar wat is eigenlijk de psychologische reden achter de behoefte om iets aan je uiterlijk te veranderen na bijvoorbeeld een break-up? Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaat een drastische verandering in ons uiterlijk vaak verder dan alleen een nieuwe look. “Traditioneel geldt beauty als middel om er beter uit te zien. Maar dat kan ten koste gaan van de authenticiteit. Toch is het voor veel mensen een manier om zich creatief te uiten.”
Een ander kapsel, ineens veel afvallen of een nieuwe kledingstijl aanmeten. Zulke keuzes kunnen allerlei aanleidingen hebben. Wessels vervolgt: “Sommige mensen zoeken een frisse start, anderen maken ontwikkelingen door en vinden daar een nieuwe stijl bij passen. Een nieuw kapsel kan bijvoorbeeld bijdragen aan het zelfvertrouwen dat iemand ervaart, omdat het een uiting is van wie zij graag willen zijn. Je uiterlijk weerspiegelt vaak hoe je je van binnen voelt. Als je innerlijke identiteit en uiterlijk overeenkomen, geeft dat zelfvertrouwen. Het betekent eigenlijk: 'Ik begrijp wie ik ben en dat straal ik uit.'
Verantwoording analyse
Het onderzoek is gebaseerd op het aantal geplaatste foto’s, video’s en posts op Instagram, TikTok, Pinterest en YouTube met de desbetreffende topics/hashtags. De data is verzameld in de week van 19 februari 2024.