Onderzoek: wat denkt Nederland over huid- en haarproducten en wat is waar?
Selfcareproducten zijn een vast onderdeel van de dagelijkse routine voor veel Nederlanders. Voor elk huidprobleem of haar dilemma hebben we tegenwoordig wel een crème, serum of olie in huis. Maar weten we eigenlijk wel alles over deze producten? Er worden namelijk veel fabels de wereld in geslingerd waarvan mensen geloven dat het waarheden zijn.
Wij hebben ruim 800 Nederlanders gevraagd naar hun opvattingen over feiten en fabels rondom huid- en haarverzorging.
Wennen of gewenning?
Sommige mensen switchen regelmatig van skincare- of haarroutine, omdat ze het idee hebben dat hun huid of haar gewend raakt aan de producten en ze daardoor minder effectief worden. Anderen zweren juist bij hun vertrouwde routine en blijven die jarenlang trouw. Uit onderzoek blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders denkt dat producten na verloop van tijd minder goed werken. Daartegenover staat de andere 40%, die ervan uitgaat dat producten altijd hun werk blijven doen, ongeacht hoe lang je ze al gebruikt. Hoe komen we bij deze denkwijze? Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) haalt skincare-advies bij een dermatoloog of huidexpert, terwijl 37% liever online blogs en websites doorspit voor tips en informatie.
Zonnebrand (SPF) beschermt je huid
Hoewel Nederlanders zich steeds bewuster worden van het belang van SPF-producten, bestaan er nog veel misverstanden over het gebruik ervan. Wist je bijvoorbeeld dat 17% van de Nederlanders niet eens weet dat er zonnebrand voor de hoofdhuid bestaat? Ook denkt 29% nog steeds dat insmeren alleen nodig is bij direct zonlicht, terwijl de zon ook op bewolkte dagen schade kan veroorzaken. Gelukkig is de meerderheid zich hier wel van bewust: 60% weet dat SPF ook op grijze dagen essentieel is, en meer dan 70% kent de verschillende beschermingsfactoren van SPF. Een mooie stap in de goede richting!
Beauty hypes op social media
Scrollen, liken, kopen? Voor veel Nederlanders lijken de beauty hypes op social media een must-have voor hun beautyroutine. Toch is niet iedereen even snel overtuigd. Slechts 15% van ons grijpt regelmatig naar die populaire serums en crèmes die influencers aanprijzen, terwijl 85% zegt daar juist niet gevoelig voor te zijn. Toch heeft social media impact op ons koopgedrag. Zo heeft bijna 60% van de Nederlanders weleens een haar of huid product gekocht nadat ze het op social media voorbij zagen komen. Social media heeft wel degelijk een grote invloed. Zo geeft maar liefst 65%, van degenen die weleens iets kopen na het zien van een product op social media, aan dat ze dit normaal niet hadden gedaan.
Duurzame producten
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in onze keuzes. Ook als het gaat om beautyproducten. Zo geeft meer dan de helft van de Nederlanders (51%) aan dat ze het belangrijk vinden dat producten duurzaam zijn. Maar de prijs blijkt een belangrijke factor in de overweging om voor een duurzaam product te kiezen. Zo vindt 18% de prijs belangrijker dan het feit of het duurzaam is of niet. 30% geeft aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor duurzame producten en voor 52% ligt het aan het product of ze bereid zijn meer te betalen of niet. Hoeveel duurder we vinden dat een product mag zijn t.o.v. een niet duurzaam product? Dat zie je hieronder:
Zijn we dan echt bereid om comfort/gemak in te leveren voor duurzame opties zoals shampoobars? 14% van de Nederlanders is hier absoluut toe bereid, terwijl 26% toch liever kiest voor gemak. 59% geeft aan comfort alleen op te willen geven als het product handig te gebruiken is. Dit laat zien dat het grootste gedeelte van de Nederlanders het liefst voor een combinatie van duurzaamheid en gemak kiest. Maar wat betekent duurzaamheid in de ogen van Nederlanders als het gaat om verzorgingsproducten? Wij hebben de antwoorden voor je op een rijtje gezet:
- Voor 65% betekent dit het gebruiken van natuurlijke ingrediënten
- Voor 60% betekent dit een recyclebare verpakking
- Voor 62% betekent dit diervriendelijkheid
- Voor 61% betekent dit goed doen voor het milieu
- Voor 50% betekent dit het gebruiken van natuurlijke producten voor haar/huid
Een groot gedeelte van Nederland geeft hun voorkeur aan duurzame producten die ook gemakkelijk te gebruiken zijn. Maar natuurlijke ingrediënten in beautyproducten vindt 75% van de Nederlanders ook belangrijk. Zij verkiezen producten met natuurlijke ingrediënten boven producten met synthetische stoffen, omdat ze denken dat dit beter is voor de huid. Natuurlijke ingrediënten hebben vaak een heerlijk duurzaam imago, maar synthetische varianten zijn soms net zo effectief en laten we eerlijk zijn, ook natuurlijke ingrediënten kunnen voor huidirritaties zorgen.
De resultaten laten zien dat Nederlanders bewuste keuzes maken, maar ook gevoelig zijn voor comfort, kosten en de verleidingen van social media. Feiten en fabels blijven bestaan als het gaat om huid- en haarverzorging, maar het is duidelijk dat duurzaamheid steeds meer prioriteit krijgt, mits de prijs en het comfort in balans blijven.
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een survey, die in ingevuld door 861 Nederlanders.
Over Haibu
Haibu; verzorgd tot in de puntjes. Met meer dan 300.000 producten op voorraad, een 7 dagen per week geopende klantenservice en razendsnelle levering is Haibu marktleider in professionele hair- en beautyproducten. Van haarverzorging tot make-up en van stijltangen tot huidverzorging.