Onderzoek: Skincare bij kinderen, zorgwekkend of normaal?

jong meisje met spiegel die lippenstift opdoet

Sinds het social media gebruik onder kinderen de laatste jaren steeds meer is toegenomen, brengt dit zowel positieve als negatieve effecten met zich mee. Zo is er een enorme hype ontstaan rondom make-up en skincare routines en bekijken gebruikers dagelijks video’s van bekende influencers hierover. Het ene na het andere product wordt je onopgemerkt aangesmeerd. Dit zorgt ervoor dat steeds meer ouders zich grote zorgen maken over de effecten van deze producten op hun kinderen. Haibu vroeg ruim 800 ouders naar hun mening over het skincare en make-up gebruik van kinderen in het algemeen, maar ook over dat van hun eigen kinderen. Wat is tegenwoordig eigenlijk nog ‘normaal’?

Zo vindt 1 op de 10 ouders tussen de 30-35 jaar het prima als hun kinderen met make-up en skincare beginnen wanneer ze jonger dan 10 jaar zijn. Maar niet alle volwassenen denken hier zo over. Vooral ouders tussen de 40-45 jaar leggen de leeftijdsgrens hoger. 35% vindt namelijk dat hun kind pas mag beginnen met skincare en make-up als ze 16 jaar of ouder zijn. Ondanks deze verschillen in meningen over de juiste leeftijd, is er een duidelijke meerderheid van ouders die de grens legt tussen 13 en 15 jaar. Toch zijn er nog genoeg ouders die andere leeftijden passend vinden voor hun kinderen om met make-up en skincare te beginnen.

Leeftijd is maar een getal

De meerderheid van de ouders denkt er hetzelfde over: kinderen mogen pas met skincare en make-up beginnen als ze tussen de 13 en 15 jaar oud zijn. Voor het overige deel van de ouders verschillen de meningen. 1 op de drie ouders is van mening dat hun kind pas met skincare of make-up mag beginnen wanneer ze 16 jaar of ouder zijn. En 5% van de ouders trekt de grens bij 18+. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze die per gezin verschilt.

Wat is normaal?

Sinds er een enorme hype is ontstaan rondom skincare en make-up routines op social media platforms zoals TikTok en Instagram, zijn er steeds meer kinderen die deze routines maar al te graag overnemen. Er zijn zelfs kinderen die nog naar de basisschool gaan en zich al bezighouden met skincare en make-up. 26% van de ouders vindt dit erg zorgwekkend en zelfs 8% vindt het belachelijk dat er ouders zijn die dit toestaan. Dit zijn de meningen van ouders:

Invloed van influencers

Hoe komt het dat kinderen steeds jonger beginnen met skincare en make-up? Voor ruim 89% van de ouders is het antwoord wel duidelijk: de invloed van social media en influencers. Het ligt hier natuurlijk niet alleen maar aan. 5% van de ouders ziet gelukkig ook wel in dat zij zelf invloed hebben op het gedrag van hun kind.

Naast het feit dat ouders vinden dat de invloed van social media en influencers op hun kinderen groot is, maakt 1 op de vier ouders zich hier zelfs vaak zorgen over. Dat terwijl 23% van de ouders er veel relaxter tegenaan kijkt en zich totaal geen zorgen maakt. We kunnen wel stellen dat het contrast erg groot is!

Dagelijkse routine

Een crèmepje hier en een maskertje daar. We maken ons allemaal weleens schuldig aan het gebruik van (onnodige) skincare producten. Kinderen stappen in de voetsporen van hun ouders en gebruiken tegenwoordig dagelijks make-up of skincare producten. Het is helemaal verwerkt in de dagelijkse routine. Dit is hoe vaak kinderen, volgens hun ouders, make-up of skincare producten gebruiken:

57% dagelijks
25% een keer per week
12% een keer per maand
6% zelden of nooit

Ongeruste ouders

Dat make-up en skincare zowel positieve als negatieve invloed kunnen hebben op onze gezondheid is over het algemeen wel duidelijk. Voor sommigen is het echt een uitkomst. Heb je bijvoorbeeld last van acne? Dan zijn er wel honderd verschillende crèmepjes die je kan uitproberen om ervoor te zorgen dat het weggaat of minder wordt. Maar er zijn ook producten die bijvoorbeeld acne juist verergeren. Dat is iets waar velen zich niet bewust van zijn. En over deze effecten maakt 36% van de ouders zich zorgen. Toch koopt 69% van de ouders weleens make-up of skincare voor hun kinderen. Het blijft voor ouders lastig om te weten waar ze goed aan doen.

Leeftijdsbeperking

Ouders kunnen zelf de grens trekken voor hun kinderen. Maar een deel vindt ook dat er vanuit de fabrikant/winkel leeftijdsbeperkingen moeten komen. Zo zegt 44% van de ouders dat kinderen onder de 12 jaar geen producten mogen kopen zonder toestemming van hun.

Methodologie

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een survey, die is ingevuld door ruim 800 ouders.

Deel deze blog