Interview met Mark van Westerop
Wij vroegen Mark...
Mark van Westerop is een begrip in de kappersbranche en bij velen bekend als de winnaar van de Coiffure Awards 2017. Wij hadden de eer om Mark te interviewen en te vragen naar zijn ervaringen als kapper en zijn kijk op het kappersvak.
Voor de tweede keer uitgeroepen worden tot beste kapper van Nederland. Wat is hier voor nodig?
‘’Talent, doorzettingsvermogen, discipline, voorbereiding en een hele lange adem.’’
Denk je dat het jouw roeping was om kapper te worden, aangezien je al meerdere jaren tot de top van Nederland behoort?
‘’Ik heb nooit bewust voor het kappersvak gekozen. Eigenlijk ben ik per toeval in het vak gerold. Na al die jaren vind ik haar één van de mooiste materialen om mee te werken. Ieder haar heeft zijn eigen DNA en de creatieve mogelijkheden zijn oneindig!’’
Wat gaat er vooraf aan het winnen van de Coiffure Awards?
‘’De voorbereiding van de Coiffure Awards 2017 begint al direct na de uitreiking van 2016. Vanaf dit moment struin ik onder andere Pinterest en YouTube af naar ideeën en inspiratie. Daarnaast laat ik me inspireren door alles wat ik om mij heen waarneem; bijvoorbeeld muziek, films of steden. Inspiratie is overal, maar je moet er goed, en met gevoel, naar kijken. Na het opdoen van inspiratie ga ik aan de slag met moodboards. Deze werk ik vervolgens uit op het gebied van cut, color en styling. Vanaf dit moment begint ook de zoektocht naar modellen die de juiste sfeer uitdragen. Door het maken van veel vrij werk proberen mijn team en ik ons op alle facetten voor te bereiden. Succes heeft alles te maken met goede voorbereiding.’’
Haar & concept: Mark van Westerop - Fotograaf: Ivo de Kok - Make-up: Angelique Stapelbroek - Styling: Ed Noijons
Wat trekt jouw aandacht in een kapsel?
‘’Een look wordt voor mij pas echt interessant als ik deze moet ontleden. Op het eerste gezicht is het vaak niet duidelijk hoe een look gecreëerd is. Hier moet over nagedacht worden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er gelaagdheid in een kapsel zit.’’
Welke opdracht is jou het meest bijgebleven?
‘’Dit zijn eigenlijk twee shows, namelijk mijn show als Hairdresser of the Year 2014 en mijn show ‘Infinity‘ voor de Wella TrendVision Award 2016/2017. Deze shows gaven mij de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Ik kon vanuit een lege bladzijde een verhaal tot leven brengen waarin haar, make-up, styling, licht, muziek en visuals bij elkaar kwamen. Op deze manier kreeg het publiek een kijkje in mijn gedachten en kon ik hen meegeven waar ik voor sta.’
Wanneer haal jij voldoening uit je werk?
‘’Ik geniet het meest als ik mijn team zie groeien. Mijn team bestaat uit echte vakidioten die allemaal een extra stapje willen zetten en het verschil willen maken. Dit geeft mij een enorme boost! Dit jaar zijn we voor de zesde keer bekroond tot het beste team van Nederland. Dit is voor ons allemaal een hoogtepunt en een enorme prestatie.’’
Naast ambassadeur voor Balmain Hair Couture en Wella Professionals, ben je ook ambassadeur voor de professionele tools van ghd. Wat spreekt jou aan in deze merken?
‘’Deze merken geven mij de mogelijkheid om datgene wat ik in mijn hoofd heb te realiseren. De producten van Balmain Hair Couture maken het onmogelijke mogelijk. Het portfolio van Wella Professionals is daarentegen zo uitgebreid dat ik oneindig kan combineren en creëren. Het gevolg hiervan is dat ik nooit word geremd in mijn creatieve proces. Wat betreft ghd, hun tools geven mij het optimale styling gemak met behoud van kleur- en haarkwaliteit. In een tijd waarin consumenten geregeld van look veranderen, zijn merken als deze geschenken uit de haarhemel!’’
Van welke producten heb je altijd een voorraadje in de salon?
‘’Balmain Hairdresses zijn altijd handig omdat deze in een handomdraai voor extra volume en lengte kunnen zorgen. Van Wella Professionals zijn de EIMI Ocean Spritz en EIMI Sugar Lift mijn favorieten! Deze producten zorgen voor mooie texturen, grip, houdbaarheid en controle. Qua tools vind ik de ghd styler de bom! Stijlen, krullen en slag aanbrengen is eenvoudig. Door de multifunctionele werking maakt deze tool mijn werk veel makkelijker.’’
De volgende vraag stel je altijd aan klanten in de salon, maar wij zijn benieuwd naar jouw antwoord. Als wij een bekende van jou tegenkomen, hoe zou je dan willen dat diegene jou omschrijft?
‘’Dan zou ik willen dat diegene mij omschrijft als een gedreven, energiek en no-nonsense persoon.’’
Het valt ons op dat je vaak een hoedje draagt. Kunnen we dit zien als jouw handelsmerk?
‘’Ja, dit is mijn handelsmerk en tegelijkertijd iets waar ik me prettig bij voel. Het dragen van een hoedje geeft mij een gevoel van geborgenheid.’’
Welke drie woorden beschrijven het kappersvak het best?
‘’Drie woorden doen ons vak echt tekort, maar als ik dan toch moet kiezen dan ga ik voor: creatief, sociaal en psychologisch. Ik ben van mening dat kappers trotser mogen zijn op wat ze doen en dit ook mogen uitstralen. Ik ken geen ander beroep waar zo veel tijd aan educatie en innovatie wordt besteed. Doordat ons vak elk seizoen in beweging is, vergaren we veel kennis. In een tijd waarin mensen zich meer bezig houden met digitalisering, zijn kappers een belangrijke schakel als het gaat om persoonlijk en sociaal contact. Laten we hier met z’n allen trots op zijn!’’
Wij zijn fan van Mark van Westerop! Wat vind jij van zijn werk?
Tot de volgende blog!